FANDOM

Denne artikkelen omhandler karakteren. For andre betydninger, se Zuko (andre betydninger).
«Jeg pleide å tenke at arret merket meg – merket til den forviste prinsen, tvunget til å jage avataren for alltid. Men i det siste, har jeg innsett at jeg er fri til å bestemme min egen skjebne, selv om jeg aldri blir kvitt merket mitt.»
―Zuko.[1]

Zuko (蘇科, født 83 e.f.) er en ildtemmingsmester, født som prins i Ildnasjonens kongelige familie, som holdt tittelen ildherre fra år 100 e.f. til år 167 e.f.. Zuko var opprinnelig Team Avatars største fiende, og brukte tre år på å røve å fange den lenge bortkommende avataren for å få en slutt på sin forvisning og gjenvinne sin ære som kronprins av Ildnasjonen. Han er gjenkjennbar med det særegne arret på den venstre siden av ansiktet hans, som han fikk av faren, ildhersker Ozai, kort tid før han ble forvist som et resultat av en episode der han utilsiktet trosset sin far ved å snakke utenfor tur og nekte å duellere mot ham.[4]

Med støtte fra sin onkel på farens side, general Iroh, og etter mye indre strid og forvirring, klarte Zuko å stå i mot Ozai og hans ambisjoner for Ildnasjonen. Istedenfor sluttet han seg til avatarens gruppe og ble Aangs livslange venn og ildtemmingsmentor,[5] og var innstilt på å avslutte krigen og gjenopprette både sin og Ildnasjonens ære.[6] Mens Aang bekjempet Ozai, bekjempet Zuko, med hjelp fra Katara, lillesøsteren, prinsesse Azula, tok sin plass som ildhersker, og erklærte Hundreårskrigen for over og begynnelsen på en æra av kjærlighet og fred.[7]

Zuko lyktes i å opprettholde fred, og ble etter hvert en av grunnleggerne av Nasjonenes forente republikk.[8] Zuko pensjonerte seg fra sin posisjon som ildherre i 167 e.f., og ble en fredsambassadør. Datteren Izumi tok over tronen etter ham.[9][10]

Da han to uker etter Den harmoniske konvergens i 171 e.f. fikk greie på at Røde lotus hadde rømt fra fengslene sine, la Zuko nok en gang i vei for å hjelpe avataren med å beskytte verden.[11]

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & DiMartino, Michael Dante (regi). (1. desember 2006). «Skjebnens korseveier». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 20. Nickelodeon.
  2. Welcome to Republic City. Nickelodeon (20. april 2012). Besøkt 20. april 2012.
  3. Nickelodeon (26. september 2014). «Legend of Korra: Book Four: Balance Official Trailer». Nick.com. Besøkt 26. september 2014.
  4. Ehasz, Aaron (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (3. juni 2005). «Stormen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 12. Nickelodeon.
  5. Ehasz, Elizabeth Welch, Hedrick, Tim (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (14. juli 2008). «Det vestlige lufttempelet». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 12. Nickelodeon.
  6. Ehasz, Aaron (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 2: De gamle mesterne». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 19. Nickelodeon.
  7. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 4: Avatar Aang». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 21. Nickelodeon.
  8. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (regi). (14. april 2012). «Velkommen til Republikkbyen». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 1. Nickelodeon.
  9. Hamilton, Joshua (manus) & Heck, Colin (regi). (15. august 2014). The Legend of Korra. Sesong 2. Episode 11. Nickelodeon.
  10. Hamilton, Joshua (manus) & Graham, Ian (regi). (28. november 2014). The Legend of Korra. Sesong 2. Episode 22. Nickelodeon.
  11. Hedrick, Tim, Hamilton, Joshua (manus) & Heck, Colin, Zwyer, Melchior (regi). (27. juni 2014). The Legend of Korra. Sesong 2. Episode 2. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki