FANDOM

«Nå er jeg en legende! Ildnasjonen vil i lang tid fortelle historier om den store Zhao som mørkla månen! De vil kalle meg Zhao, erobreren! Zhao, månedreperen! Zhao... den uovervinnelige!»
―Zhao.[1]

Zhao () var leder for Ildmarinen for en kort periode tidlig i 100 e.f..[2] I løpet av karrieren sin var han både løytnant,[3] kaptein,[4] kommandør,[5] og til sist admiral.[6] Han gikk i lære hos Jeong Jeong for å bli en mesterildtemmer,[7] og som en av de mektigste mennene i Ildnasjonen tok han på seg oppdraget om å fange avatar Aang, og ble dermed prins Zukos rival.[8] Zhao var Team Avatars store fiende og ledet beleiringen av Den nordlige vannstammen, hvor han drepte måneånden ved Åndeoasen.[9] På grunn av dette tvang den hevngjerrige La ildtemmeren til å tilbringe evigheten i De fortapte sjelers tåke i Åndeverdenen.[10]

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & Filoni, Dave (regi). (2. desember 2005). «Beleiringen av Nordpolen del 2». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 20. Nickelodeon.
  2. The Lost Scrolls: Fire, side 152 av The Lost Scrolls Collection.
  4. DiMartino, Michael Dante (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (25. februar 2005). «Det sydlige Lufttempel». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 3. Nickelodeon.t
  6. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Filoni, Dave (regi). (17. juni 2005). «Den blå ånden». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 13. Nickelodeon.
  7. Hedrick, Tim (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (21. oktober 2005). «Desertøren». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 16. Nickelodeon.
  10. Hamilton, Joshua (manus) & Heck, Colin (regi). (22. november 2013). «Mørket kommer». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 25. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki