Fandom

Avatar Wiki

Zaheer

78sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share

Mal:Under utvikling

«Det er starten på en ny tidsalder. Og slutten på Hvite Lotus, og snart, slutten på Avataren.»
―Zaheer til Hvite Lotus-vaktene.[1]

Mal:Karakter Zaheer er lederen for Røde Lotus og en anarkist som besitter en sterk tro på en ny verden uten Den Hvite Lotus-Ordenen, de fire nasjonene eller Avataren.[2] Etter Den Harmoniske Konvergens ble han også en lufttemmer og, etter å ha sluppet sitt jordiske feste, åpnet han opp for evnen flygning, og ble den andre personen i historien til å gjøre dette.[3]

Idet Zaheer og tre av kameratene hans gjorde det de kunne for å nå sitt felles mål om en ny verdensorden ble de fire fengslet i separate, tungt bevoktede celler. Da Zaheer ble en lufttemmer tretten år senere flyktet han fra Den Hvite Lotus-Ordenens varetekt og satte sine allierte fri fra fengselet, inkludert kjæresten hans, P'Li.[4] Han kastet Jordkongedømmet inn i kaos ved å drepe Jorddronningen[5] og forsøkte å gjøre slutt på Avatarsyklusen ved å drepe Avatar Korra mens hun var i Avatartilstanden. Dette forsøket feilet og Zaheers tilhengere ble drept, og han forble den eneste overlevende i deres gruppe på fire.[6]

Som følge av nederlaget sitt ble Zaheer nok en gang tatt til fange, men denne gangen i et nytt fengsel nær Republikkbyen. Til hans skuffelse hørte han om Kuvira og hennes militære diktatur i Jordkongedømmet. I håp om at Korra kunne stoppe henne hjalp Zaheer Korra senere å meditere inn i Åndeverdenen og gi slipp på hennes frykt overfor ham og «det som kunne ha vært».[7]

Historie

Zaheer sluttet seg til Røde Lotus allerede som tenåring og lærte om Raava og Vaatu, og Avatar Wans avgjørelse om å skille dem fra hverandre, noe han så på som en forstyrrelse overfor verdens balanse. Da han var ung møtte han en ung ildtemmer ved navn P'Li, som han reddet fra en krigsherre som hadde intensjoner om å gjøre henne til hans personlige snikmorder. SOm følge av dette overtalte Zaheer P'Li til å slutte seg til Røde Lotus.[8] På et tidspunkt kom Unalaq, et medlem av Røde Lotus, opp med en plan om å kidnappe Korra, noe Zaheer støttet, da de planla å bruke henne til å gjenåpne åndeportalene og frigjøre Vaatu, og samtidig lære henne opp i temming og filosofien til Røde Lotus. Selv om Unalaq ikke deltok på kidnappingsforsøket og forble uoppdaget som medlem av gruppen[9] ble Zaheer, Ghazan, P'Li og Ming-Hua bekjempet og tatt til fange av Tenzin, Tonraq, Zuko og Sokka. Til tross for å ha havnet i fengsel nektet Zaheer og vennene hans å røpe motivene sine.[10]

Bildegalleri

Utdypende artikkel: Kategori:Bilder av Zaheer

Referanser

Mal:Reflist

Siteringsfeil: <ref>-merker finnes, men ingen <references/>-merke funnet

Tilfeldig wiki