FANDOM

Budbringerhauk Kort artikkel

Denne artikkelen er kort. Du kan hjelpe Avatar Wiki ved å utvide den.

«Vatn er forandringens element.»
Iroh.[1]
Pakku vanntemmer

Pakku vanntemmer.

Vanntemming utføres av noen folk i Vannstammen. Vann er et allsidig element, og er unikt i det faktum at elementets opprinnelige temmer ikke var et dyr, men månen.[2] I likhet med elementet er vanntemmerne svært tilpasningsdyktige og allsidige. Vanntemming avhenger av energiflyt og fokuserer mindre på styrke og mer på å snu motstanderens egen energi mot dem. Selv om en temmers seier i kamp kommer an på talent eller oppfinnsomhet, er vanntemmere, ulikt andre elementtemmere, avhengige av mengden vann rundt dem, selv om spesielt talentfulle vanntemmere kan finne vann hvor som helst; de kan plukke opp fuktigheten i luften og temme vannet inni ting, særlig planter.[3] Som forandringens element er vanntemmere i stand til å endre form fort, for eksempel fra forsvars- til angrepsposisjon. Det motsatte av vanntemming er ildtemming, med relativt direkte og stødig filosofi. Vanntemming er sterkere om natten og blokkert under en måneformørkelse eller når Måneånden dør.[4] Vanntemmere får imidlertid umåtelige krefter ved fullmåne. De spesielle teknikkene for vanntemming er helbredelse og blodtemming.[5][6] Vann er forandringens element, og elementets årstid er vinter.

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (2. juni 2006). «Surt arbeid». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 9. Nickelodeon.
  2. Ehasz, Aaron (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (2. desember 2005). «Beleiringen av Nordpolen del 1». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 19. Nickelodeon.
  3. Hedrick, Tim (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (9. november 2007). «Dukkemesteren». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 8. Nickelodeon.
  4. Ehasz, Aaron (manus) & Filoni, Dave (regi). (2. desember 2005). «Beleiringen av Nordpolen del 2». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 20. Nickelodeon.
  6. Hedrick, Tim (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (21. oktober 2005). «Desertøren». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 16. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki