Fandom

Avatar Wiki

Toph Beifong

95sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon1 Share

«Jeg elsker å slåss. Jeg elsker å være en jordtemmer, og jeg er skikkelig, skikkelig god til det.»
―Toph Beifong.[1]

Toph Beifong (北方拓芙[5][6], født 88 e.f.) er en jordtemmingsmester, en av de mektigste i sin tid, og oppdageren av metalltemming. Toph ble født blind, og ble derfor behandlet nedlatende av sine overbeskyttende foreldre, Lao og Poppy Beifong. Da hun oppdaget grevlingmuldvarpene, jordtemmende dyr som også var blinde, lærte hun hvordan hun kunne bruke jordtemming som en forlengelse av sansene sine. Dette ga henne evnen til å «se» enhver vibrasjon i bakken.[7]

Toph utviklet sin egen unike jordtemmingsstil, ervervet en tøff personlighet og ble berømt for å vinne underjordiske jordtemmingsturneringer under navnet «Den blinde banditt». Dette gjorde hun bak foreldrenes rygg. Selv om hun til å begynne med ikke hadde noen interesse for å bidra til å kjempe mot Ildnasjonen i krigen, valgte hun etter hvert å forlate sitt gamle liv, og reiste sammen med avatar Aang og vennene hans som hans jordtemmingslærer, da foreldrene ikke støttet henne.[8] Tophs fullstendige beherskelse av jordtemming, unike personlighet og tankefulle pragmatisme gjorde henne til en viktig tilleggsfaktor for gruppen.

Etter formasjonen av Republikkbyen ble Toph byens første politimester, og grunnla Den metalltemmende politistyrken for å hjelpe til å opprettholde orden.[9] Hun fikk to døtre med to forskjellige menn, Lin, som tok over som politimester etter moren, og Suyin, som skapte metallbyen Zaofu. Toph dro etter hvert ut i verden, på jakt etter opplysning,[10] før hun bosatte seg i Sumpen.[11]

Referanser

  1. DiMartino, Michael Dante (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (5. mai 2006). «Den blinde banditt». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 6. Nickelodeon.
  2. O'Bryan, John (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (17. november 2006). «Jordkongen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 18. Nickelodeon.
  3. DiMartino, Michael Dante, Hamilton, Joshua (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (15. september 2006). «Slangepasset». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 12. Nickelodeon.
  4. «Korra Creators on Book Four and Ending the Series - Channel Surfing Podcast». IGN (2. oktober 2014). Besøkt 2. oktober 2014.
  7. O'Bryan, John (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (15. juli 2008). «Ildbøyeherrene». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 13. Nickelodeon.
  9. The Legend of Korra—The Art of the Animated Series, Book One: Air, side 49.
  10. DiMartino, Michael Dante (manus) & Heck, Colin (regi). (11. juli 2014). The Legend of Korra. Sesong 2. Episode 5. Nickelodeon.
  11. DiMartino, Michael Dante (manus) & Graham, Ian (regi). (10. oktober 2014). The Legend of Korra. Sesong 2. Episode 15. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki