FANDOM

«Jeg er en kriger, men jeg er en jente også.»
―Suki.[1]

Suki (苏琪, født 84 e.f.) var det eldste medlemmet av og lederen for Kyoshi-krigerneKyoshi-øya i Jordriket. Da Team Avatar ankom Kyoshi-øya, tok Suki og noen andre Kyoshi-krigere dem til fange, da de trodde de var spioner fra Ildnasjonen. Senere, etter å ha fått greie på at Aang var avataren, satt de dem fri og ble venner med dem, samtidig som Suki og Sokka knyttet bånd.[2]

Inspirert av de utenforstående som hjalp dem å redde landsbyen fra prins Zuko, forlot Suki og de andre krigerne øya for å hjelpe Jordriket å kjempe mot Ildnasjonen. Suki beskyttet avatarens savnede luftbison, Appa, fra å havne i fiendens hender, men hun og de andre Kyoshi-krigerne ble bekjempet av prinsesse Azula, Mai og Ty Lee.[3]

Suki ble fengslet i et tungt bevoktet fengsel i Ildnasjonen. Det var bare flaks at Sokka og Zuko infiltrerte fengselet på jakt etter Sokkas far, Hakoda, som også var i fangenskap, men isteden fant de Suki.[4] Fri fra fengselet[5] hjalp Suki senere Aang og vennene hans med å bekjempe Ildnasjonen og ble etter hvert gjenforent med sine medkrigere.[6]

Referanser

  1. Malis, Nick (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (4. mars 2005). «Kyoshis krigere». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 4. Nickelodeon.
  3. Ehasz, Elizabeth Welch (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (13. oktober 2006). «Appas tapte dager». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 16. Nickelodeon.
  4. Chan, May (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (16. juli 2008). «Den kokende steinen - Del 1». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 14. Nickelodeon.
  5. Hamilton, Joshua (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (16. juli 2008). «Den kokende steinen - Del 2». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 15. Nickelodeon.
  6. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 4: Avatar Aang». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 21. Nickelodeon.