FANDOM

Denne artikkelen omhandler karakteren i Avatar: Legenden om Aang. For andre betydninger, se Sokka (andre betydninger).
«Det er alt jeg har. Det er stort sett hele min identitet. Sokka, kjøtt og sarkasme.»
―Sokka.[1]

Sokka (索卡,[4] født 84 e.f., død mellom 158 og 170 e.f.[5]) var en Vannstammekriger fra Den sørlige vannstammen og sønn av høvding Hakoda og Kya. Etter at moren døde og faren dro ut i krig, ble Sokka igjen med bestemoren Kanna og lillesøsteren Katara.

Hakoda dro sammen med alle de andre mennene i stammen for å kjempe mot Ildnasjonen da Sokka var en ung gutt. Til tross for sitt begjær etter å slutte seg til faren, ble Sokka nektet å bli med mennene på oppdraget, og ble etterlatt.[6] Da det ikke var noen andre tenårige gutter i stammen, var Sokka den eldste mannen på Sydpolen, og fungerte derfor som stammens leder. Han tok ansvar for stammen, og trente barna som en dag skulle bli krigere med lite hell, helt til søsteren hans oppdaget en luftnomade ved navn Aang frosset i et isfjell.[7] Da han fikk greie på at Aang var avataren[8] ble han først skeptisk til at et barn kunne redde verden. Da han og søsteren hjalp Aang med oppdraget hans innså imidlertid Sokka etter hvert at Aang virkelig var det eneste håpet for fred i verden.

Til tross for at han ikke kunne temme, ble Sokka strategen i gruppen, og forsøkte bestandig å vise at han var en god kriger som sin far. Han forsøkte å trene de yngre barna i Den sørlige vannstammen til kamp. Sokka var en vitenskapens mann og trodde ikke på «åndemagi», som han selv kalte det.[9] Lederevnene hans vokste underveis på reisen med avataren, og han kom opp med planen for invasjonen av IldnasjonenDen sorte sols dag.[10] Humoren hans og evnen til å organisere og planlegge ble presserende for gruppen på reisene deres. Ved slutten av Hundreårskrigen ble Sokka en mester med sverdet,[11] og en god kriger som sin far.

Etter at Aang og Zuko formet Nasjonenes forente republikk, ble Sokka Den sørlige vannstammens representant i Bystyret i Republikkbyen.[12]

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (2. juni 2006). «Surt arbeid». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 9. Nickelodeon.
  2. Estoesta, Joann, Wahlander, Lisa, Huebner, Andrew, Scheppke, Gary, MacMullan, Lauren, Mattila, Katie, Ridge, Justin, Volpe, Giancarlo (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (29. september 2006). «Fortellinger om Ba Sing Se». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 15. Nickelodeon.
  3. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Filoni, Dave (regi). (21. februar 2005). «Gutten i isfjellet». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 1. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (regi). (14. april 2012). «Velkommen til Republikkbyen». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 1. Nickelodeon.
  6. Wilcox, Ian (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (7. oktober 2005). «Bato fra Vannstammen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 15. Nickelodeon.
  8. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Filoni, Dave (regi). (21. februar 2005). «Avataren vender tilbake». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 2. Nickelodeon.
  9. Hamilton, Joshua (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (5. oktober 2007). «Den malte kvinnen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 3. Nickelodeon.
  10. Ehasz, Aaron (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (21. september 2007). «Oppvåkningen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 1. Nickelodeon.
  11. Hedrick, Tim (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (12. oktober 2007). «Sokkas herre». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 4. Nickelodeon.
  12. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (regi). (9. juni 2012). «Out of the Past». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 9. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki