FANDOM

Budbringerhauk.png Kort artikkel

Denne artikkelen er kort. Du kan hjelpe Avatar Wiki ved å utvide den.

Røde lotus' symbol.png

Røde lotus er en global militant anarkistisk organisasjon, grunnlagt av Xai Bau som et svar på hva Den Hvite Lotus-Ordenen var blitt etter Hundreårskrigen. I lang tid opererte organisasjonen gjennom sovende celler, og holdt sin eksistens ukjent for verden. Røde Lotus sin agenda er å la mennesker og ånder sameksistere og innlede en ny verdensorden ved å demontere de etablerte nasjonene og deres ledere, som de opprinnelig planla å gjøre ved å slippe Vaatu fra sitt fengsel i Tidens Tre, og senere ved å drepe verdens ledere og avslutte Avatarsyklusen.

De eneste Røde Lotus-medlemmene som ble offentliggjort som sådan var alle mektige, innflytelsesrike personer; den tidligere Høvding Unalaq, sannseeren Aiwei, samt en gruppe terrorister ledet av kampsporteksperten Zaheer og bestående av lavatemmeren Ghazan, den armløse vanntemmeren Ming-Hua og sprengtemmeren P'Li. De fire sistnevnet hadde blitt fengslet i tretten år etter et mislykket forsøk på å kidnappe Avatar Korra. Zaheer klarte å rømme fra fengselet to uker etter Den Harmoniske Konvergens, ved hjelp av lufttemmingsevnene han fikk etter planetens energiskifte. Senere frigjorde han de tre andre. De klarte å kaste Jordkongedømmet ut i kaos, men mislyktes i å myrde Korra, noe som resulterte i at Zaheer igjen ble arrestert og de tre andre døde. Likevel blir mange medlemmer fremdeles antatt for å fremdeles være på frifot.

Siden begynnelsen av deres oppstand, har Nasjonenes Forente Republikk erklært Røde Lotus som en terroristgruppe, og anses å være den største trusselen mot verdens fred og balanse.

Tilfeldig wiki