FANDOM

Budbringerhauk Kort artikkel

Denne artikkelen er kort. Du kan hjelpe Avatar Wiki ved å utvide den.

«Luftnomadane frigjorde seg fra verdslege bekymringar og fann fred og fridom.»
Iroh.[1]

Mal:Stedinfoboks Luftnomadene var samlebetegnelsen på lufttemmerfolket. Selv om denne nasjonens folk var nomadiske, oppdro luftnomadene barn, og deres sentrale regjeringer holdt til i fire templer som fant sted i diverse hjørner av kloden, to for menn og to for kvinner. Luftnomadene ble delvis drevet av eldre råd, et mannlig og et kvinnelig. Hver råd ble drevet av en ledermunk eller ledernonne. Deres folk var ekstremt åndelige.

I år 0 e.f. gjennomførte Ildnasjonen en massiv invasjon og et folkemord på Luftnomadene, noe som førte til at hele nasjonen ble utryddet, med unntak av avatar Aang, som klart å flykte. Nasjonen blir noen ganger referert til som Luftnasjonen i Ildnasjonspropaganda.[2] Da nasjonen ble gjenoppbygget i år 171 e.f. er de nye lufttemmrne kjent som del av Luftstammen.[3]

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (2. juni 2006). «Surt arbeid». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 9. Nickelodeon.
  2. O'Bryan, John (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (28. september 2007). «Pannebåndet». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 2. Nickelodeon.
  3. Hamilton, Joshua & Hedrick, Tim (manus) & Zwyer, Mel (regi). (22. august 2014). The Legend of Korra. Sesong 2. Episode 13. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki