FANDOM

Denne artikkelen omhandler karakteren. For episoden, se Jet (kapittel).
«Jeg heter Jet, og dette er Frihetskjemperne.»
―Jet.[1]

Jet (født 84 e.f., død 100 e.f.) var den tenårige lederen for en gruppe barneflyktninger fra Jordriket som kalte seg Frihetskjemperne.

Da Jet bare var åtte år gammel var han vitne til at soldater fra Ildnasjonen kjent som Neshornrytterne[3] drepte foreldrene hans. Jet vokste opp til å bli et borgervernsmedlem med kroksverd, med et sterkt hat for Ildnasjonen. Han gikk til ekstreme lengder for å få sin hevn, enda det gikk utover uskyldige folks liv.[4]

Etter et møte med Team Avatar, bestemte Jet og to av vennene hans, Vepsen og Langskudd, for å begynne et nytt liv i Ba Sing Se.[5] Da han forsøkte å avsløre prins Zuko og Iroh som ildtemmere, arresterte Dai Li ham og hjernevasket ham til å glemme det hele.[6]

Et nytt møte med avataren og vennene hans avslørte imidlertid sannheten om Da Li for Jet, og han hjalp dem å finne Appa ved å lede dem til Laogaisjøen, Dai Lis hovedkvarter. Der ble Jet hardt skadet av Long Feng da han endelig overvant hypnosen.[7]

Referanser

  1. Eagan, James (manus) & Filoni, Dave (regi). (6. mai 2005). «Jet». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 10. Nickelodeon.
  2. San Diego Comic-Con 2007
  3. Hedrick, Tim (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (6. november 2006). «Laogaisjøen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 17. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante, Hamilton, Joshua (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (15. september 2006). «Slangepasset». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 12. Nickelodeon.
  6. Hedrick, Tim (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (22. september 2006). «Byen med murer og hemmeligheter». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 14. Nickelodeon.