Fandom

Avatar Wiki

Iroh

78sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon1 Share

Denne artikkelen omhandler Zukos onkel. For andre betydninger, se Iroh (andre betydninger).
«Etter at eg har tatt att Ba Sing Se, skal eg ta att tehuset mitt, og eg skal spele Pai Sho kvardan dag!»
―Iroh.[1]

Iroh (艾洛) var en pensjonert general fra Ildnasjonen, nasjonens tidligere kronprins, storlotusmester av Den hvite lotus-ordenen,[2] ildtemmingsmester og vis mentor til nevøen Zuko. Han var eldste sønn av ildhersker Azulon og Ilah, og storebror til Ozai.[3] Irohs velkjente evne til å puste ild, samt påstandene om å drepe den siste dragen, ga ham ærestittelen «Vestens drage»[4][5] eller «Dragen fra vest».[6][7]

Til forskjell for mange andre mennesker fra Ildnasjonen, som de i hans egen familie, var Iroh en vis, avslappet og åndelig mann. Han verdsatte og beundret balansen mellom de fire elementene, og innlemmet til og med aspekter fra de andre elementene inn i sine egne ildtemmingsteknikker.[8] Iroh bisto avatar Aang og følgesvennene hans ved flere tilfeller, og ble følgelig erklært som en forræder.[9] Han var en svært innsiktsfull person, og det ble påstått at han reiste inn i Åndeverdenen for å lete etter sin avdøde sønn, Lu Ten.[10] Hans kunnskap og respekt for de fire elementene tillot ham å gi råd til andre. Han hjalp mange nære venner og allierte.[11][12][13][14]

Etter sønnens traumatiske død, så Iroh på Zuko som sin egen sønn heller enn nevø,[15] og oppmuntret ham til å velge sin egen skjebne, heller enn en skjebne medlemmer av den kongelige familien forventet av ham. Da Zuko ble kronet som ildhersker etter Ozais nederlag og konflikten var over, gjenåpnet han tehuset sitt Jasmindragen, og serverte te i resten av pensjonisttilværelsen.[16] Da han følte at arbeidet hans var gjort i den materielle verdenen, valgte Iroh å forlate kroppen sin der og dra til Åndeverdenen, hvor han fortsatte å severe te til åndene.[17]

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 2: De gamle mesterne». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 19. Nickelodeon.
  3. Ehasz, Elizabeth Welch (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (12. mai 2006). «Zuko alene». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 7. Nickelodeon.
  4. Ehasz, Aaron (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (8. april 2005). «Vintersolverv del 1: Åndeverdenen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 7. Nickelodeon.
  5. Hedrick, Tim (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (14. juli 2006). «Ørkenen». Avatar: Legenden om Aang. Bok 2 - Jord. Episode 11. Nickelodeon.
  6. Ehasz, Aaron (manus) & DiMartino, Michael Dante (regi). (1. desember 2006). «Skjebnens korseveier». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 20. Nickelodeon.
  7. O'Bryan, John (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (15. juli 2008). «Ildbøyeherrene». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 13. Nickelodeon.
  8. Ehasz, Aaron (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (2. juni 2006). «Surt arbeid». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 9. Nickelodeon.
  9. Ehasz, Aaron (manus) & Filoni, Dave (regi). (2. desember 2005). «Beleiringen av Nordpolen del 2». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 20. Nickelodeon.
  13. Hamilton, Joshua (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (26. mai 2006). «Jakten». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 8. Nickelodeon.
  14. Estoesta, Joann, Wahlander, Lisa, Huebner, Andrew, Scheppke, Gary, MacMullan, Lauren, Mattila, Katie, Ridge, Justin, Volpe, Giancarlo (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (29. september 2006). «Fortellinger om Ba Sing Se». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 15. Nickelodeon.
  15. Ehasz, Aaron (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (2. desember 2005). «Beleiringen av Nordpolen del 1». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 19. Nickelodeon.
  17. Hedrick, Tim (manus) & Graham, Ian (regi). (8. november 2013). «En ny åndelig epoke». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 22. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki