FANDOM

«Eld er maktas element.»
Iroh.[1]
Zuko ildtemmer

Zuko ildtemmer på Glødeøya.

Ildtemming, også kjent som ildhersking[2], en av de fire elementære temmekunstene, er evnen til å kontrollere ild. Den er unik blant temmekunstene, da den er den eneste der brukeren kan generere elementet. De første menneskelige ildtemmerne levde i en by på toppen av en løveskilpadde under Raavas æra, og kunsten spredte seg senere til Solkrigerne,[3] Ildnasjonen og Nasjonenes forente republikk.[4] Jordkongedømmet har også en lite minoritet av ildtemmere.[5][6]

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (2. juni 2006). «Surt arbeid». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 9. Nickelodeon.
  2. O'Bryan, John (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (14. juli 2006). «Biblioteket». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 10. Nickelodeon.
  3. O'Bryan, John (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (15. juli 2008). «Ildbøyeherrene». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 13. Nickelodeon.
  4. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (regi). (14. april 2012). «Velkommen til Republikkbyen». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 1. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante (manus) & Heck, Colin (regi). (14. november 2014). The Legend of Korra. Bok 4 - Balanse. Episode 20. Nickelodeon.
  6. Hamilton, Joshua (manus) & Heck, Colin (regi). (25. juli 2014). The Legend of Korra. Sesong 2. Episode 8. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki