Fandom

Avatar Wiki

Ildnasjonen

95sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share
Budbringerhauk.png Kort artikkel

Denne artikkelen er kort. Du kan hjelpe Avatar Wiki ved å utvide den.

«Eldnasjonen har både begjær og vilje og energi og lyst til å oppnå det dei ynskjer.»
Iroh.[1]

Mal:Stedinfoboks Ildnasjonen er den nest største nasjonen og hjemmet til både ildtemmere og ikke-temmere, dog ildtemmerne fikk noen ganger høyere respekt enn ikke-temmerne. Nasjonen er en øygruppe som befinner seg i den vestlige halvkule av planeten og er den mest avanserte av de fire nasjonene, med damp- og gasskraft. Det begynte med en stor flåte av industrielle krigsskip,[2] og senere tok de i bruk luftskip[3] i militæret.

Ildnasjonen er også variert i landskapet, da den er en øygruppe med mange vulkanske øyer, så vel som et tropisk klima. Nasjonen har også verdens mest populær feriested, Glødøya.

Landet er et enevelde og kunne til og med blitt kalt et diktatur. På et tidspunkt ble Hundreårskrigen startet av ildhersker Sozin, og han brukte landets avanserte teknologi.[4] Under Hundreårskrigen ble ildfolket undertrykt og blendet av propaganda av herskerne Sozin, Azulon og Ozai. Etter hundre år med krig tok Ildnasjonens erobring imidlertid slutt, og en ny æra av fred begynte, og Zuko ble den nye ildherskeren.[5]

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (2. juni 2006). «Surt arbeid». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 9. Nickelodeon.
  2. DiMartino, Michael Dante (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (18. november 2005). «Vannbøyemesteren». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 18. Nickelodeon.
  3. Ehasz, Elizabeth Welch (manus) & Filoni, Dave (regi). (4. november 2005). «Det nordlige Lufttempelet». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 17. Nickelodeon.
  4. Ehasz, Elizabeth Welch (writer) & Spaulding, Ethan (manus). (26. oktober 2007). «Avataren og ildherren». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 6. Nickelodeon.
  5. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 4: Avatar Aang». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 21. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki