FANDOM

Sozin og hæren hans.png

Sozin og hæren hans.

Hundreårskrigen, også kjent som krigen, var en større global militær konflikt som varte i et århundre. Striden var mellom Ildnasjonen og de andre tre nasjonene: Jordriket, Vannstammene og Luftnomadene. Over tid ble imidlertid en rekke mindre grupper også involvert i kampen. Krigen ble startet av ildhersker Sozin, som ønsket å utvide Ildnasjonen til et verdensomfattende imperium og spre det han så på som sin nasjons velstand, over resten av verden.[1]

Ildnasjonen utnyttet avatarens forsvinning og brukte sin økonomiske, teknologiske og militære overlegenhet i mesteparten av krigen, og var i stand til å spre ødeleggelse og tap av liv i de andre nasjonene. Krigen begynte med det beryktede Folkemordet på Luftnomadene, hvis lufttempler opprinnelig ble antatt for å kun være mulig å komme seg til ved hjelp av en flyvende bison.[2]

Etter ødeleggelsen av Luftnomadene gjennomførte Ildnasjonen en massiv, samordnet invasjon av det vestlige Jordriket. I løpet av de neste hundre årene inntok Ildnasjonen Jordriket og etablerte flere kolonier på fastlandet. Ildnasjonen gjennomførte også raid i både Den nordlige vannstammen og Den sørlige vannstammen, noe som tok knekken på Sørstammen, mens Nordstammen klarte å forbli relativt urørt i nesten et århundre. Etter nittini år med krig hadde Ildnasjonen effektivt utryddet Luftnomadene, praktisk talt også Den sørlige vannstammen, og kontrollerte nesten hele Jordriket. De siste festningene som var i stand til å forsvare seg var Den nordlige vannstammen og Jordrikets storbyer Omashu og Ba Sing Se.

Da avataren vendte tilbake la Ildnasjonen en langt mer aggressiv angrepsplan, og tok større sjanser for å knuse motstanderne sine og stå i mot enhver innblanding fra avatar Aang. Denne strategien resulterte i kolossale tilbakeslag for Ildnasjonen da avataren ble involvert. Ildnasjonen gjorde en massiv invasjon av Nordpolen, etter å ha innsett at Aang søkte tilflukt der, og led et knusende nederlag i siste sekund da avataren ble forent med Haveånden. I likhet med dette tapte Ildnasjonen kampen da de forsøkte å bore en gigantisk drill gjennom Ba Sing Ses murer. Til tross for disse tilbakeslagene, vant de også flere kamper, inkludert overgivelsen av Omashu og infiltreringen og Fallet av Ba Sing Se, og Den nordlige vannstammen var med det den eneste gjenværende festningen fri fra Ildnasjonen. I et forsøk på å snu situasjonen i krigen samlet en liten hær seg og gjennomførte en invasjon av Ildnasjonens hovedstadDen sorte sols dag, da ildtemmerne var kraftløse og ute av stand til å forsvare seg mot beleiringen. Gruppen besto av krigere fra Den sørlige vannstammen, medlemmer av Sumpstammen og Jordriket. Invasjonen var mislykket, da nesten hele invasjonsstyrken ble tatt til fange av Ildnasjonen.

Hundreårskrigen tok likevel slutt et år etter avatarens gjenkomst, som følge av tiltak fra de to resterende nasjonene, Team Avatars ødeleggelse av Ozais luftskipflåte ment til å bruke Sozins komet til å brenne Jordriket, Aangs seier over fønikskongen Ozai og den nylig kronede ildhersker Zukos intensjon om å gjenopprette fred og harmoni mellom de fire nasjonene.[3]

Hundreårskrigen hadde imidlertid forandret verden for alltid. En hel nasjon og dens unike temmekunst var praktisk talt utryddet, og dette problemet ble bare litt løst i løpet av de følgende sytti årene. Krigen førte derimot også til at en ny metropol ble skapt, nemlig Nasjonenes forente republikk, et samfunn der temmere og ikke-temmer kun bo og leve sammen i fred og harmoni.[4]

Referanser Rediger

  1. Ehasz, Elizabeth Welch (writer) & Spaulding, Ethan (manus). (26. oktober 2007). «Avataren og ildherren». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 6. Nickelodeon.
  2. DiMartino, Michael Dante (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (25. februar 2005). «Det sydlige Lufttempel». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 3. Nickelodeon.t
  3. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 4: Avatar Aang». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 21. Nickelodeon.
  4. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (regi). (14. april 2012). «Velkommen til Republikkbyen». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 1. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki