FANDOM

Halvmåneøya[2] (新月島) er en vulkansk øy i den østlige Ildnasjonen som en gang rommet Ildvismennenes tempel.

Historie

Team Avatar besøkte øya i år 99 e.f. etter at avatar Rokus drage, Fang, ba Aang komme dit for å oppnå kontakt med Roku.[3] Der, i tempelet på øya, fortalte ildavataren sin unge etterfølger om forestående ankomsten av Sozins komet. Like etterpå ødela han bygningen ved hjelp av lavatemming for å fordrive Ildnasjonssoldatene som hadde invadert øya.[4] Etter dette, stoppet lavaen aldri å flyte over, og øya ble avfolket.

Måneder senere gikk Aang i land på øya etter å ha vært til sjøs i en storm, og vennene hans fant ham der da han lå bevisstløs på stranden. Etter å ha våknet opp, kvittet Aang seg med glideren og lot den brenne i lava, for å skjule sin identitet som avataren idet han og vennene hans fortsatte reisen for å bekjempe ildherskeren.

Referanser

  1. DiMartino, Michael Dante (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (15. april 2005). «Vintersolverv del 2: Avatar Rku». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 8. Nickelodeon.
  3. Ehasz, Aaron (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (8. april 2005). «Vintersolverv del 1: Åndeverdenen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 7. Nickelodeon.