FANDOM

Energitemming

Avatar Aang bruker energitemming til å bekjempe Fønikskong Ozai.

Energitemming er evnen til å temme en annen persons livsenergi. Kunsten så dagens lys før de fire hovedsaklige elementære temmekunstene, formasjonen av de fire nasjonene, samt Avataren.

Før Avataren kom til eksistens og de fire nasjonene ble separert, temme løveskilpaddene energien i menneskene og seg selv. Etter hvert fikk mennesker evnen til å temme de elementene, og kunnskapen om energitemming nærmest forsvant. Den siste levende løveskilpadden holdt muligheten i live ved å unnslippe løveskilpaddejegere og gjemme seg. Denne løveskilpadden ga senere evnen til Avatar Aang, som brukte den til å fjerne Fønikskong Ozais ildtemming, og tjueåtte år senere, fjernet Aang Yakones evne til å vanntemme. Etter at Likemennenes leder, Amon, fjernet Korras temmeevne, brukte Avatar Aangs ånd energitemming igjen for å gjenopprette hennes evne til å temme vann, jord og ild, samt begavet henne med kunnskapen om å energitemme. Senere brukte Korra energitemming til å gi Lin Beifong tilbake hennes evne til å jordtemme.

Energitemming går ut på å temme en persons livsenergi, å kunne gi dem ny kunnskap umiddelbart, fjerne deres temmevne helt, eller å gjenopprette den. Denne kunsten kan være farlig for dens bruker, og det er grunnen til at så få har brukt den. Selv om Avataren må mestre alle de fire elementene, er kunnskapen om energitemming valgfritt å lære.

Tilfeldig wiki