FANDOM

Bok 1 - Vann.jpg

Omslaget til den norske DVD-utgivelsen av Bok 1 - Vann.

Bok 1 - Vann (水) (originaltittel: Book One: Water) er titelen på den første sesongen av Avatar: Legenden om Aang, skapt av Michael Dante DiMartino og Bryan Konietzko. Tittelen refererer til avatarsyklusen: vann, jord, ild og luft.

Sesongens første episoden gikk på luften i USA den 21. februar 2005, med episoden «Gutten i isfjellet», og tok slutt etter tjue episoder den 2. desember samme år, med episodene «Beleiringen av Nordstammen, del 1» og «Beleiringen av Nordstammen, del 2». Sesongen ble etterfulgt av Bok 2 - Jord.

Handling

Etter hundre år blir Aang og Appa oppdaget av søsknene Katara og Sokka fra Den sørlige vannstammen. De setter dem fri fra isfjellet, og Aang er fremdeles biologisk tolv år gammel. Han blir sjokkert når han finner ut at han har vært borte i ett hundre år, og at Ildnasjonen startet en krig like etter at han forsvant. Aang innser at det er hans skjebne å redde verden ved å mestre de tre resterende elementene og bekjempe ildherskeren Ozai. Første sesong følger Aang, Katara, Sokka, Appa og den bevingede lemuren Momo på deres reise til Den nordlige vannstammen for å finne en vanntemmingslærer til både Aang og Katara. Vi blir også kjent med prins Zuko av Ildnasjonen, ildherskerens sønn, og hans onkel, ildherskerens bror, den pensjonerte generalen Iroh. Zuko er forvist fra Ildnasjonen av sin egen far etter å ha snakket uten tur på et krigsmøte, for så å nekte å slåss for å gjenopprette sin ære. Zuko tror at den eneste måten han kan gjenopprette sin ære på er ved å finne avataren og fange ham. Det samme prøver også Zukos rival, kommandør Zhao. Gjennom hele sesongen blir Aang og vennene forfulgt av Zuko, og det hele ender i en stor kamp ved Nordpolen.

Tilfeldig wiki