FANDOM

Tarrlok blodtemmer

Tarrlok brukte blodtemming mot avatar Korra for å ta henne til fange.

Blodtemming er en spesialisert vanntemmingsteknikk som tillater en vanntemmer å manipulere diverse væsker innenfor kroppen til en organisme. Denne teknikken blir sett på som den mørkeste, mest kraftfulle og mest fryktede av alle temmingsteknikker, og er den eneste kunsten kjent for å være farlig for brukerens mentale tilstand.

Teknikken ble oppdaget av en ung vanntemmer ved navn Hama mens hun satt i fengsel i Ildnasjonen, spesiallaget for vanntemmere. Mens hun satt i fengsel innså hun at alt liv inneholder vann, og hun brukte år på å utvikle kunnskapen og ferdighetene ved å øve på elefantrotter.

Formene og stilene brukt av blodtemmere kan sammenlignes med hvordan en dukkefører kontrollerer en marionett. Mens vanntemming bruker flytbevegelser med armene, ser blodtemming derimot ut til å kreve en fastere form for bevegelse, noe som fremhever hvor forskjellig blodtemming er fra vanlig vanntemming og den andre spesielle teknikken, Helbredelse.

Grunnet blodtemmingens ekstreme natur finnes det kun et knippe vanntemmere som har demonstrert evnen til å blodtemme. Teknikken er en mørk kunst og de fleste vanntemmere bruker sjeldent blodtemming i kamp. Blodtemming fungerer vanligvis kun ved fullmåne, når vanntemmerne er på sitt mest kraftfulle. Yakone, Tarrlok og Amon var de eneste vanntemmerne kjent for å være i stand til å blodtemme uten at det var fullmåne. De er imidlertid også de eneste som er kjent for å ha trent seg hardt på kunsten over lang tid. Yakone og Tarrlok fikk evnene sine fjernet, og Amon ble dermed den siste temmeren kjent for å være i stand til å blodtemme uten at det var fullmåne, helt til han etter hvert døde. Yakone og Amon var også de enese vanntemmerne kjent for å være i stand til å gjennomføre psykisk blodtemming.

Blodtemming blir sjeldent brukt i daglige aktiviteter.[1] Kunnskapen om denne kunsten ble etter hvert kjent for offentligheten, og blodtemming ble erklært ulovlig av Katara etter grunnleggelsen av Republikkbyen.[2][3]

Referanser

  1. Hedrick, Tim (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (9. november 2007). «Dukkemesteren». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 8. Nickelodeon.
  2. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (regi). (9. juni 2012). «Out of the Past». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 9. Nickelodeon.
  3. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (regi). (23. juni 2012). «Skeletons in the Closet». The Legend of Korra. Sesong 1. Episode 11. Nickelodeon.

Se også

Tilfeldig wiki