FANDOM

«Vel, har jeg noe valg? Tillit er for idioter! Frykt er den eneste pålitelige metoden. Til og med du er redd meg.»
―Azula.[1]

Azula (født 85 e.f.) var prinsesse av Ildnasjonen, datter av ildhersker Ozai og Ursa, lillesøster til Zuko, tante til Izumi og grandtante til Iroh. Hun var Team Avatars store fiende,[2] og forfulgte avatar Aang og sin forviste bror gjennom Jordriket, med sine daværende beste venner, Mai og Ty Lee.

Azula var et sadistisk, manipulerende og maktsykt ildtemmervidunder. Hun var en dyktig strateg som organiserte kuppet av Jordrikets hovedstad Ba Sing Se,[3][4] og forhindret invasjonenDen sorte sols dag.[5]

Azula var mentalt ustabil, og trodde at moren var mer glad i Zuko enn henne.[6] Hun ble oppdratt av faren i et miljø uten noen morsfigur, og måtte være perfekt i farens øyne for å få godkjennelse. Etter at hennes nærmeste venner Mai og Ty Lee bedro henne ble disse ustabilitetene brakt opp til overflaten.[7] Ved ankomsten av Sozins komet var Azula i ferd med å krones til ildhersker.[8] Hennes nederlag i en kamp med broren Zuko og Katara forårsaket imidlertid at hun brøt fullstendig sammen.[9]

Referanser

  1. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 3: Inn i infernoet». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 20.
  2. Gjennom hele Avatar: Legenden om Aang.
  3. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (1. desember 2006). «Guruen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 19. Nickelodeon.
  4. Ehasz, Aaron (manus) & DiMartino, Michael Dante (regi). (1. desember 2006). «Skjebnens korseveier». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 20. Nickelodeon.
  5. Ehasz, Aaron (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (30. november 2007). «Svartsoldagen, del 2: Formørkelsen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 11. Nickelodeon.
  6. Mattila, Katie (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (19. oktober 2007). «Stranden». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 5. Nickelodeon.
  8. DiMartino, Michael Dante (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 1: Fønikskongen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 18. Nickelodeon.
  9. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 4: Avatar Aang». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 21. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki