Fandom

Avatar Wiki

Avatar: Legenden om Aang

95sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share

«Vi visste at vi i serien vår ønsket oss «magi» som skulle være annerledes enn det typiske tryllestav-formelkasting-konseptet. For oss måtte det være naturlig og fysisk, med et utspring og med regler og begrensinger – og viktigst av alt, det måtte være en ferdighet og ikke bare en evne, noe utøveren måtte lære seg og strebe etter.»
Michael Dante DiMartino og Bryan Konietzko.[1]
Avatar Legenden om Aang logo.png

Logoen til Avatar: Legenden om Aang.

Avatar: Legenden om Aang (originaltittel: Avatar: The Last Airbender) også kjent som Avatar: Den siste lufttemmeren er en Emmy award-vinnende amerikansk animasjonsserie på tre sesonger som ble sendt på Nickelodeon og Nicktoons Network. Serien ble skapt og produsert av Michael Dante DiMartino og Bryan Konietzko, som fungerte som eksekuitive produsenter sammen med Aaron Ehasz. Avatar foregår i en asiatisk-insprirert verden av kampsport og elementær manipulasjon. Serien bygget på elementer fra østasiatisk, sørasiatisk og vestasiatisk kultur. Dette ble en blanding av det som tradisjonelt var to separate kategorier, nemlig japansk anime og vestlige innenlandske tegnefilmer.

Serien følger eventyrene til hovedkarakteren Aang og vennene hans, som må redde verden ved å bekjempe ildhersker Ozai og få en slutt på den destruktive krigen med Ildnasjonen. Serien ble først sendt den 21. februar 2005 og konkluderte med en to timers fjernsynsfilm den 19. juli 2008. Serien er nå tilgjengelig på DVD, i iTunes Store, Xbox Live marketplace, PlayStation Network, Zune Marketplace samt en av Nickelodeons spinnoff-kanaler, Nicktoons. Serien er tilgjengelig på norsk på DVD og på Viaplay.

Avatar: Legenden om Aang var populær med både publikum og kritikk, med 5,6 millioner seere på sitt høyeste. Avatar har blitt nominert for og vunnet priser fra Annual Annie Awards, Genesis Awards og Emmy-prisen med flere. Den første sesongens suksess fikk Nickelodeon til å bestille to sesonger til. Den første delen av en filmtrilogi kalt Luftens siste mester ble lansert den 1. juli 2010.

Serien har gitt opphav til blant annet en samlekortserie,[2] to videospill,[3][4] kosedyr og to LEGO-sett.

Seriens popularitet førte til en oppfølgerserie kalt Legenden om Korra, som foregår sytti år etter den opprinnelige serien.

Referanser

  1. Vasconcellos, Eduardo (6. september 2007). «Interview: Avatar's Bryan Konietzko and Michael Dante DiMartino». IGN. Besøkt 9. juli 2008.
  2. «Avatar Trading Card Game». Upper Deck Company. Besøkt 9. juli 2008.
  3. Cordeira, Jim (21. august 2006). «THQ announces Games Convention 2006 line-up». Gaming Age. Besøkt 9. juli 2008.
  4. «Avatar Toys & Games». The Nickelodeon Shop. 21. august 2006. Besøkt 9. juli 2008.

Tilfeldig wiki