FANDOM

Denne artikkelen omhandler karakteren i Avatar: Legenden om Aang. For andre betydninger, se Aang (andre betydninger).
«Jeg var ikke der da Ildnasjonen angrep mitt folk. Denne gangen skal jeg ta igjen.»
Avatar Aang.[1]

Aang (安昂,[4] født 12 f.f., død 153 e.f.) var en mannlig luftnomade og avataren under den ett århundre lange konflikten kjent som Hundreårskrigen. Forgjengeren hans var avatar Roku,[5] og etterfølgeren hans er avatar Korra. Som avataren på sin tid var han den eneste personen i stand til å praktisere alle de fire temmekunstene: lufttemming, vanntemming, jordtemming og ildtemming. Han var også en av få utvalgte avatarer, og den første på mange sykluser,[6] til å lære den eldgamle kunsten å energitemming, og den første avataren kjent for å aktivt ha brukt teknikken.

Kort tid før Hundreårskrigen begynte, ble Aang frosset i et isfjell. Hundre år senere kom han ut, fremdeles biologisk tolv år gammel, til en verden oppslukt av krig.[7] Mens han var borte hadde Ildnasjonen ført krig mot de andre nasjonene og klart å fullstendig utrydde de pasifistiske Luftnomadene. Det sto og falt på at Aang, den siste lufttemmeren og avataren, avsluttet krigen ved å mestre de andre tre elementene og bekjempe ildhersker Ozai. Han forble en snill og godhjertet gutt gjennom hele sin ett år lange strid, tross det overveldende tapet av folket hans og de tunge byrder han var tvunget til å bære. Etter å ha beseiret fønikskongen, begynte Aang et romantisk forhold med sin nære venn Katara.[8] Senere giftet paret seg og stiftet familie bestående av tre barn: Bumi, en ikke-temmer som ble en lufttemmer senere i livet, Kya, en vanntemmer, og den yngste, Tenzin, en lufttemmer.

Historie

Tidlig liv

Aang som baby.png

Aang ble tatt med til Det sørlige lufttempelet kort tid etter at han ble født.

Aang ble født som sønn av to luftnomader i 12 f.f.. Etter å ha valgt avatarens levninger blant tusener av leker, og dermed bekreftet sin identitet som avataren, ble han tatt med til Det sørlige lufttempelet. Munkene holdt posisjonen hans hemmelig for ham.[9] Som luftnomade reiste Aang verden rundt.[10][11] I barndommen ble han huset, oppdratt og opplært i Det sørlige lufttempelet, med munk Gyatso som sin farsfigur, rådgiver og læremester.[12] Da Aang fylte seks år, ble han og flere andre unge luftnomadegutter tatt med til Det østre lufttempelet hvor hver av dem valgte en luftbison som deres livslange følgesvenn. Aang ga sin fremtidige luftbison Appa et eple, som Appa tok imot. Dette markerer starten på deres dype og livslange vennskap.[13]

I barndommen besøkte Aang også de andre lufttemplene,[14] så vel som byer i Jordriket, som Omashu, hvor han utviklet et varig vennskap med den snille men selveksentriske Bumi.[15] Han knyttet til og med nære bånd med barn i Ildnasjonen, som Kuzon.[16]

Aang med avatarens levninger.png

Aang fikk tidlig greie på at han var avataren.

På grunn av tegn på en mulig krig i nær fremtid, fikk Aang greie på sin status som avataren i en alder av tolv, fire år tidligere enn den tradisjonelle alderen, seksten. Aang følte seg belastet av statusen sin da de andre barna nektet å leke med ham mer og han kom til å tilbringe mer tid på å trene på lufttemming med munkene. Munk Gyatso var den eneste som viste forståelse for Aang sbyrde, da han hadde vært god venn med avatar Roku, Aangs tidligere liv,[17] og forsøkte å gjøre overgangen fra barn til voksen lettere for Aang ved å balansere arbeid og moro.[18]

Aang oppdaget imidlertid senere at han ville bli sendt til Det østlige lufttempelet for å fullføre lufttemmingstreningen langt unna munk Gyatso, som de andre munkene mente var for mild mot ham. Redd og forvirret rømte den unge lufttemmeren sammen med sin flyvende bison Appa. Kort tid etter ble de rammet av en storm, og de krasjlandet i vannet. Aang reddet seg selv og Appa fra å drukne ved å delvis bevisst gå inn i avatartilstanden og fryse dem begge i en blokk av is gjennom en kombinasjon av lufttemming og vanntemming.[19] Avatartilstanden holdt ham i live i isfjellet i hundre år mens krigen brøt ut, skjønt ikke i full bevissthet.

Vinter 99 e.f.

Aang i isfjellet.png

Aang ble ikke fysisk eldre inni isfjellet.

Ett hundre år senere ble Aang funnet og satt fri fra isfjellet av søskenparet Katara og Sokka fra Den sørlige vannstammen.[20] Han ble fort venn med dem og fikk snart oppmerksomheten til prins Zuko, som ville fange ham etter ordre fra faren, ildhersker Ozai.[21] Et nyskapt Team Avatar la i vei op en reise til Arktis for å finne en vanntemmingsmester som kunne lære Katara og Aang, mens de forsøkte å slippe unna Zukos mange forsøk på å fange dem i løpet av reisen til Nordpolen.[22] Mens han hjalp folket i Senlin-landsbyen å bli kvitt Hei Bai, en ånd som truet med å ødelegge landsbyen, dro Aang over i Åndeverdenen hvor han møtte Fang, veiviserdyret til forgjengeren avatar Roku. Han fikk beskjed om å besøke et avatartempelHalvmåneøya ved vintersolverv, slik at han kunne snakke med avatar Roku.[23] Til tross for at han måtte kjempe mot Ildens vise menn, en gruppe hvis lojalitet hadde gått over til ildherskeren, klarte Aang å snakke med Roku, som advarte ham om den nært forestående ankomsten av Sozins komet, som ville gi Ildnasjonen nok makt til å vinne krigen.[24]

Koizilla ødelegger marinen.png

Aang, fusjonert med havånden, slo ut hele Ildmarinen.

Roku rådet Aang til å mestre de tre resterende elementene før slutten av sommeren, da kometen ville ankomme, ellers ville ingen være i stand til å gjenopprette balansen i verden. Da Aang senere ble tatt til fange av admiral Zhao, kom Zuko til unnsetning utkledd som «Den blå ånden», og satte Aang fri slik at han selv kunne fange avataren. Aang, Sokka og Katara fortsatte reisen mot Den nordlige vannstammen, og knyttet hele veien tettere bånd, og Aang begynte å forelske seg i Katara. Da gruppen ankom Den nordlige vannstammen ble Aang fortvilet over å høre at vanntemingsmesteren Pakku ikke ville lære Katara på grunn av tradisjonen om å ikke lære kvinner i å slåss. Katara fikk istedenfor lære hvordan bruke vann til å helbrede skadde. Hun klarte imidlertid til slutt å få Pakku til å ombestemme seg, og de fikk begge lære av ham. Roen varte kart, da Zhao ledet et angrep på Den nordlige vannstammen med en stor skipsflåte.

Vår 100 e.f.

Aang og Toph.png

Aang og Toph knyttet bånd på personlig plan.

Aang og de andre fløy til en Jordriket-base, hvor de skulle bli eskortert til Omashu, men bestemte seg for å reise alene da generalen forsøkte å tvinge Aang inn i avatartilstanden. Da de ankom Omashu, oppdaget de at byen hadde falt under Ildnasjonens kontroll. De evakuerte borgerne fra byen for å forsørge motstandsbevegelsen, men i løpet av evakueringen fulgte guvernørens sønn Tom-Tom etter dem. Team Avatar ble tilsendt en budbringerhauk med en beskjed fra guvernøren. Han ønsket å gjøre en byttehandel, nemlig Bumi for Tom-Tom. Imidlertid blandet Prinsesse Azula seg, og planen feilet. Aang kjempet mot Azula, som tok på seg oppdraget om å fange ham. Bumi fortalte Aang at han behøvde å bli i Omashu, og ba den unge avataren om å finne en jordtemmingsmester som ventet og lyttet før han gikk til angrep. I byen Gaoling fikk gruppen greie på en turnering med de beste jordtemmerne i verden. I håp om å finne en god jordtemmingslærer til Aang, dro de på turneringen. Etter å ha sett mange runder, var de vitner til den siste kampen mellom en av de populære konkurransedeltakerne og den daværende forkjemperen, en blind jente. Under denne kampen innså Aang at jenta var den samme han hadde sett syner av i Sumpen, og merket seg at hun ventet og lyttet før hun slo til og bekjempet motstanderen. Klokkeren tilbød en sekk gullmynter til den som våget å prøve seg mot «Den blinde banditt». Aang aksepterte utfordringen for å kunne snakke med jenta, men hun ignorerte ham.

Referanser

  1. Ehasz, Aaron (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (2. desember 2005). «Beleiringen av Nordpolen del 1». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 19. Nickelodeon.
  2. Estoesta, Joann, Wahlander, Lisa, Huebner, Andrew, Scheppke, Gary, MacMullan, Lauren, Mattila, Katie, Ridge, Justin, Volpe, Giancarlo (manus) & Spaulding, Ethan (regi). (29. september 2006). «Fortellinger om Ba Sing Se». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 15. Nickelodeon.
  3. Welcome to Republic City. Nickelodeon (6. april 2012). Besøkt 24. mars 2012.
  5. DiMartino, Michael Dante (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (25. februar 2005). «Det sydlige Lufttempel». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 3. Nickelodeon.t
  6. Ehasz, Aaron (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 2: De gamle mesterne». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 19. Nickelodeon.
  7. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Filoni, Dave (regi). (21. februar 2005). «Gutten i isfjellet». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 1. Nickelodeon.
  8. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Dos Santos, Joaquim (regi). (19. juli 2008). «Sozins komet del 4: Avatar Aang». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 21. Nickelodeon.
  9. Ehasz, Aaron (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (3. juni 2005). «Stormen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 12. Nickelodeon.
  10. O'Bryan, John (manus) & Lioi, Anthony (regi). (18. mars 2005). «Kongen av Omashu». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 5. Nickelodeon.
  11. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Filoni, Dave (regi). (17. juni 2005). «Den blå ånden». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 13. Nickelodeon.
  13. Ehasz, Elizabeth Welch (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (13. oktober 2006). «Appas tapte dager». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 2. Episode 16. Nickelodeon.
  14. Ehasz, Elizabeth Welch (manus) & Filoni, Dave (regi). (4. november 2005). «Det nordlige Lufttempelet». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 17. Nickelodeon.
  17. Ehasz, Elizabeth Welch (writer) & Spaulding, Ethan (manus). (26. oktober 2007). «Avataren og ildherren». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 3. Episode 6. Nickelodeon.
  21. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (manus) & Filoni, Dave (regi). (21. februar 2005). «Avataren vender tilbake». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 2. Nickelodeon.
  22. Gjennom hele første bok
  23. Ehasz, Aaron (manus) & MacMullan, Lauren (regi). (8. april 2005). «Vintersolverv del 1: Åndeverdenen». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 7. Nickelodeon.
  24. DiMartino, Michael Dante (manus) & Volpe, Giancarlo (regi). (15. april 2005). «Vintersolverv del 2: Avatar Rku». Avatar: Legenden om Aang. Sesong 1. Episode 8. Nickelodeon.

Tilfeldig wiki